Wednesday, August 13, 2014

Slip Stitch Socks (Pin Stripe Socks) - Rivinoususukat

I chose to participate in a sock exchange and decided to use my new yarns that I had ordered from Turkey. I usually don't use acrylic yarns, but this time I was too excited to see all the wonderful colors online, most of them were self striping and I just ended up adding things to my shopping cart until I felt more would be just too much.  No, did not pay any attention to the fiber, was just too mesmerized with all the colors. Well, I will not hesitate to use their acrylic yarn again, since it is the softest acrylic I have ever touched. And I couldn't believe my eyes to see the package on my door on Tuesday afternoon when I had just ordered it on Saturday. That is half across the world in less than three days. Wow.

But back to the sock exchange. This was the first time I joined these exchanges and I didn't know exactly what to expect. The only rule was that the socks were not really for wearing in a shoe, rather to wear while you sleep, so the requirements were a soft non itchy yarn. This yarn seemed to fit all the requirements. I realized that I know nothing other than a shoe size and name of my partner, so I wanted to make sure that no matter how skinny or thick her ankles would be, the socks would still fit nicely. I wanted to try the slip stitch pattern on these socks and think that they came out pretty nice. I wish I could have made them more "form fitting" but I just wanted to make sure they are not too tight and will be soft to wear. I also came up with super enforced heel pattern, more of an accident, but it really is heavily enforced. I used flap heel with short rows and for the toes I do my decreases on the sides and bind off all at once when I have 8 stitches left. I like turning my work upside down and feed the needles through the little opening to the other side and knit the two needles together and then bind off.



Slip stitch pattern will raise a row of stitches, so it is better to keep it just on the leg and top of the foot. I definitely with a sensitive feet would feel the ridges on the bottom of a sock. You can knit a sock with your chosen heel and toes, for more fitting leg part you can knit ribbing for about 10 rows before the start of the heel.

For a pattern that looks like this,  you need a number of stitches you can divide by 4.
1st row: *knit 3, slip 1 purlwise*, repeat *_* till the end of the row.
2nd row: repeat 1st row pattern.
3rd row: knit all stitches.
Repeat rows 1 to 3.





Päätin osallistua sukkarinkiin ja niinpä sain loistavan tilaisuuden käyttää uusia lankojani, jotka olin tilannut aivan turkista asti. En yleensä käytä akryylilankoja, mutta nettisivuilla vastaani tuli niin ihania raidoittuvia värejä, että lisäilin innoisani koriin sen kummempia tutkimatta ja kun budjetti oli käytetty niin tilasin. Eli en sitten kiinnitänyt huomiota kuituun ollenkaan, olin niin haltioissani väreistä. Mutta eipäs ollut hukkaostos, en epäile toistamiseenkin tilata sieltä, sillä heidän akryylilankansa ovat pehmeimpiä mitä olen ikinä käsissäni pitänyt. enkä ollut uskoa silmiäni kun lauantaina aamuyöstä tilauksen laitoin niin langat olivat ovella odottamassa tiistaina keskipäivällä. Puolen maapallon ympäri kolmessa päivässä, siinä on ollut vauhtia!

Takaisin sukkarinkiin. Tämä oli ensimmäinen kerta kun otin osaa näihin sukkavaihtoihin enkä oikein tiennyt mitä odottaa. Ainoa toive oli että sukat olisi tehty unisukiksi, eikä tavalliseen käyttöön ja että lankamateriaali olisi mahdollisimman pehmeää paljaalle jalalle. Turkin lankani tuntuivat täydellisiltä tähän projektiin. Huomasin pian että tiedän paristani vain nimen ja kengännumeron. En ollut saanut mitään erityisohjeita, mutta jos hänen nilkkansa olisivatkin paksummat niin toivoin että sukkani siltikin istuisi mukavasti. Valitsin mallikseni rivinoususukat ja vaikka sukista tulikin oikein mukavat, olisin halunnut ne hieman paremmin istuviksi nilkoista, mutta tietämättä paristani päätin jättää niihin hieman varaa, ja unisukkana toive oli pehmoiset ja mukavat käyttää ja jaloissa sukat olivatkin ihan mukavan näkoiset.
Sattumoisin tein supervahvistetun kantapään, ihan vahingossa, mutta siitä tuli kyllä reilusti vahvistettu. Tein tavallisen lappukantapaan ja kärjen kavennuksiin tein leveän nauhakavennuksen ja kun jäljellä on 8 silmukkaa käännän työn nurinpäin ja ompelen ylä- ja alapuolen silmukat yhteen ja päätän ne.




Rivinousu on todellakin nimensä veroinen, rivi todellakin nousee koholle, joten on parempi jättää rivinousu pohjasta pois. Ainakin minä tunnen kaikki pienet epätasaisuudet sukkien pohjissa. Voit valita mieleisesi kantapään ja kärkikavennuksen, tosin parhaiten mielestäni sopii kavennukset jotka on vain reunoilla, tai voi vaihtoehtoisesti lopettaa pintakuvion ennen kärkikavennuksia. Ja halutessasi hieman paremmin istuvan sukan, voit neuloa ennen kantapään aloitusta 10 kierrosta joustinta.

Tämä mallikuvio on jaollinen 4:llä eli sukassa pitäisi olla 4:llä jaollinen määrä silmukoita.
1. rivi: *neulo 3 oikein, nosta 1 neulomatta* toista *_* koko kierros.
2. rivi: kuten rivi 1.
3. rivi: neulo kaikki oikein
Toista rivejä 1-3.

No comments:

Post a Comment